Maximera din potential med mental träning

En hållbar satsning för dig som vill utvecklas i ditt idrottande.

Kom igång

Gratis webbinarium

Vill du veta mer om olika aspekter av mental träning? I vårt kalendarium kan du se vilka webbinarium som är på gång och även anmäla dig. Alla våra webbinarium är gratis och hålls av vår idrottspsykolog Anders Ekstrand.

Till kalendariet

Du är vad du gör

I Pratamera Sports program bygger du en personlig tuffhetsmodell som du tar med dig ut i spåret, på banan eller arenan. Med fokus på utförandet vässar du din förmåga att utmana dina begränsningar, ta dig an hinder och motgångar, prestera under press och nå dina mål.

Läs mer

På vetenskaplig grund

Programmet bygger på en vidareutveckling av Kognitiv beteendeterapi (KBT): Acceptance and Commitment Therapy (ACT). Det är skapat i nära samarbete med Anders Ekstrand, leg. psykolog specialiserad på idrottspsykologi och Henrik Gustavsson, professor i idrottsvetenskap vid Karlstads universitet.

Läs mer

När, var och hur du vill

Programmet är webbaserat så du kan jobba med det i din mobil eller dator när och var det passar dig. Du väljer om du vill köra programmet på egen hand eller med stöd av Pratamera Sports idrottspsykolog, antingen via chatt eller via videosamtal.

Kom igång

Snabbtitt i programmet

Här kan du se exempel på några av de mer interaktiva metoderna och inslagen i Pratamera Sports mentala träningsprogram. Ju mer noggrann du är med dina analyser, skattningar och övningar, desto mer kommer du få ut av programmet! 

Kortfilmer med insikt

I programmet träffar du regelbundet på kortare filmer, där Anders (idrottspsykolog) och Henrik (professor i idrottsvetenskap) förklarar och fördjupar olika aspekter av mental träning. Filmerna är textade på svenska. I just den här filmen berättar Anders om syftet med programmet och hur du bäst får ut mesta möjliga av det! 

Din egen tuffhetsmodell

De analyser du gör av dig själv och ditt idrottande blir byggstenarna i din personliga tuffhetsmodell. De fyra delarna i modellen, som du utvecklar och utvärderar över tid, är 1. Din värderade riktning 2. Dina definierade hinder 3. Vad du gör vid hinder 4. Dina nyckelbeteenden. 

Lägescheck varje vecka

Varje vecka svarar du på några frågor om hur du den senaste veckan förhållit dig till dina prestationer och värderade riktning och hur din återhämtning, sömn och stressnivå sett ut.  

Följ över tid

Dina svar från veckoskattningarna samlas i en graf som byggs på vecka för vecka så att du kan följa din utveckling vad gäller din upplevelse av prestation, återhämtning, stress etc över tid. 

Livskompassen visar vägen mot dina värden

Med livskompassen gör du en kartläggning av hur du lever och vill leva utifrån olika aspekter i livet; relationer, arbete/utbildning, personlig utveckling/hälsa, fritid och din idrott. Grafen visar dig hur din situation ser ut, och utifrån den identifierar du sedan konkreta förändringar, små eller stora, du tänker göra för att komma närmare dina värden.  

Öva upp dina nya färdigheter

I varje modul får du övningar att göra i din träningsvardag, ”Veckans träningsprogram”. Det kan vara övningar för att träna upp din förmåga att fokusera, att uppmärksamma dina nyckelbeteenden eller t.ex. att söka upp och utmana dig själv med svåra situationer. 

Utvärdera form och intensitet i träningsdagboken

Med träningsdagboken kan du efter varje träningspass notera vilka mentala hinder du mötte, din dagsform och passets träningsintensitet. Du kan också notera vad du gjorde bra och vad du vill förändra under nästa träningspass. Dina form- och intensitetskurvor presenteras i en graf över tid. 

Steg för steg till mental styrka

Pratamera Sports program varvar teori med praktisk träning och personliga analyser i 12 steg. Klicka på siffrorna på kartan för att läsa mer om varje steg.

Vad säger andra?

Från satsande juniorer till internationella medaljörer och tränare
- här delar några Pratamera Sportare med sig av sina erfarenheter:

”Programmet har hjälpt mig fokusera på det som är viktigt i min idrott. Det är skönt att veta att jag kan vända mig till Pratamera Sport och få stöd om jag är i en svacka”.

Sara Penton

Tävlingscyklist på högsta internationella nivå

”Pratamera Sport är ett självklart val för mig och även något jag vill sprida till andra som vill utvecklas, prestera när det gäller och behålla glädjen hela vägen!”

Clas Björling

F.d. triathlonproffs med EM-guld i adventure racing

”Med Pratamera Sport får våra spelare arbeta med sina individuella beteenden, handlingar och tankesätt och det tror vi kommer göra att vi presterar bättre som lag.”

Joakim Jönsson

Fystränare Karlstad IBF

”Programmet har hjälpt mig att fokusera på utförandet av min idrott och vad jag ska göra här och nu, t.ex. när jag hamnar i negativa tankar.”

Ellinore Bäckman

Skidåkerska med sikte på SM 20/21

Vilket upplägg passar dig?

På egen hand
399 kr/månad

• Tillgång till programmet i 3 månader
• Uppgradera till ett abonnemang som inkluderar psykologstöd när du vill

Kom igång
Enklare psykologstöd
990 kr/månad

• Tillgång till programmet i 3 månader
• Återkoppling från idrottspsykolog på din första kartläggning
• Ställ frågor till idrottspsykolog när du vill
• Uppgradera till abonnemang med utökat psykologstöd när du vill

Kom igång
Utökat psykologstöd
2490 kr/månad

• Tillgång till programmet i 3 månader
• Uppstartssamtal med idrottspsykolog
• Fullständig hjälp med din första kartläggning
• Samtal med idrottspsykolog varje vecka
• Ställ frågor till idrottspsykolog när du vill
• Avslutningssamtal med idrottspsykolog

Kom igång

The title

Tuffhetsmodellen är en central del i den här kursen. Under kursen kommer den förklaras och modellen här under kommer att växa fram.